søndag den 24. marts 2013

Forår i drivhuset


Der var dejligt i drivhuset i dag, man kunne næsten bilde sig selv ind, at der er forår.
Min kamelia står på spring. Jeg købte den i sommers i et plantecenter i Tyskland, så jeg har ikke set den i blomst før. Efter etikken skulle den være lyserød, jeg synes nu knopperne er meget hvide, men vi må se når den springer ud.




Jeg har aldrig handlet i Lidl, men efter at have læst et indlæg her i blogland fik jeg lyst til at prøve. Fredag på vej hjem fra arbejde kørte jeg så forbi. Der var ikke så meget at komme efter, men de havde nogle bokse med 6 små stauder, ordnet efter farver. Jeg kunne selvfølgelig ikke modstå et godt tilbud (de kostede kun 35 kr.) så jeg købte en rød, en hvid og en gul. De fleste af dem har jeg i forvejen, men der er et par stykker jeg ikke har og det var nu også mest for at prøve, hvordan de bliver.



Lige til sidst et billede af min nektarin. Nu er der i hvert fald ikke tvivl længere om det er blomsterknopper, de er meget lyserøde i spidserne.

20 kommentarer:

  1. Spændende med din nektarin, men endnu mere med din kamelia, den ser godt nok hvid ud. Har den stået i drivhuset hele vinteren? Og har du varme i det. Jeg vil gerne have en til min pavillion, så det er spændende for mig at høre om din erfaring.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. I virkeligheden er knopperne på nektarinen meget mere lyserøde, men det er de ikke på kameliaen. Kameliaen har stået i drivhuset siden jeg fik den i sommers. Vi har ikke varme i selve drivhuset, men der er en isoleret mur på 80 cm og der er isolering i bunden. Det ser ikke ud til at der har været frost i drivhuset, kun tæt på vinduerne. Kameliaen står midt i huset, så jeg tror ikke den har fået frost.
      jeg har for øvrigt fået sået dine hosta frø idag, så nu venter jeg spændt:-)

      Slet
  2. Dejligt med forårsstemning i drivhuset. Det bliver spændende med din kamelia.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt, at det endelig kan lade sig gøre at opholde sig der ude. Vi fik både frokost og eftemiddagskaffe der i dag.

      Slet
  3. Jeg har også nydt dagen i drivhuset, det var skønt.
    Det bliver spændende med kameliaen, mit drivhus er desværre nok for koldt, så jeg må nyde din ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der var godt nok dejligt derude søndag. Det ser nu ud til at det bliver det samme idag. Kunne se på dit indlæg at du også har fliser i drivhuset, er det over det hele eller har du jord også?
      Jeg mener at have hørt at kamelia godt kan stå i et uopvarmet drivhus. Der er ikke varme i mit, men der er kun frost ved vinduerne, og kameliaen står midt i huset. Jeg laver indlæg igen når den blomstrer, så du skal være velkommen til at nyde den:-)

      Slet
  4. De ser nu ganske fine ud dine Lidl planter..
    lækker mur du har den gør nu nok en stor forskel i vame / kulde i dit drivhus.
    Så jeg vil også nyde din kamelia.
    jeg købte en Clematis til mit drivhus sidste år , tror godt nok heller ikke den vil bo ved mig..
    Godt mine løgvækster vil nyde livet i drivhuset de gror , dag for dag.
    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg synes også at de ser fine ud og det var da billigt. Jeg har også et par krukker med tulipaner i drivhuset og de gror stærkt nu hvor der er blevet lidt varmere. Muren er isoleret, så den er med til at holde på varmen, men der er dog frost oppe ved vinduerne.
      Jeg overvejer også en clematis til drivhuset, men der skal jo også være plads til det hele.

      Slet
  5. Kære Lene.
    En kamelia det er mit største ønske jeg har haft lige siden barn, der tog min far mig med til Gisselfeldt og så så jeg den skønne plante..så glæd dig over du har så fin en plante..;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også glad for den. Kender en der har et par stykker og de er virkelig fine når de blomstrer

      Slet
  6. Hej Lene.Kamelia har jeg aldrig haft,men det er bestemt et ønske her fra.Dejligt at så og plante når solen skinner i drivhuset.
    Rigtig god dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er en hel speciel stemning i drivhuset, som jeg er ved at lære at kende nu. Det er jo mit første rigtige forår i drivhuset, vi fik det først sidste forår.

      Slet
  7. Jeg har netop plantet min Lidl-planter ud, og jeg er faktisk meget godt tilfreds med kvaliteten. Der var liv i det hele, og nu håber jeg bare at de vil trives hos mig. Dine ser fine ud, og giver mig håb for min egen beholdning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil også have plantet mine om i lidt større potter, men de skal lige have lov til at have fred et stykke tid. De ser fine ud så jeg håber det bliver ved. Har du plantet dine ud i jorden, kunne du godt komme til for frost?

      Slet
  8. Jeg må vist også hellere følge med herinde... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig, du skal være velkommen

      Slet
  9. Sikke er pragtfuldt drivhus. Jeg glæder mig til at se mere fra det.
    Kamelia i knop! Det var da fantastisk! Er der varme i huset?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget glad for drivhuset.
      Jeg venter spændt på at den skal blomstre, fik den i sommers i Tyskland. Nej der er ikke varme i drivhuset, men det er godt isoleret, både i bunden og så er der en isoleret mur på ca 80cm.

      Slet
  10. Hej Lene.
    Din Kamelia ser godt nok meget mistænkeligt hvid ud, i forhold til, hvis den skulle blive lyserød. Det ser den nu ikke meget ud til.
    Det lyder som et super godt tilbud i Lidl, og hvorfor skulle det ikke være gode planter? De ser da rigtig fine ud.
    Neeej, hvor du er sikkert spændt på, at se dit nektarintræ, når blomsterne springer ud. Det skal nok blive ih og åh så fint, det er jeg sikker på.
    Dejligt der i det mindste er forår inde i drivhuset. Jeg har også lige købt mig et lille bitte nyt drivhus i går, nu hvor udestuen er ved at blive rykket ned. Jeg kan jo ikke lade være med at have alverdens forårsprojekter igang derude. Så bliver det spændende hvornår det bliver så meget forår, at det kan lade sig gøre, at sætte drivhuset op, og om jeg kan få plads til halvdelen af alt det jeg gerne vil derude.
    Venlig hilsen Malene og fortsat god påske

    SvarSlet
  11. Tusind tak for din kommentar. Nektarinen er begyndt at springe ud nu, så idag skal vi igang med penslen:-)
    Held og lykke med opsætning af drivhus, da vi skulle lave vores sidste år, var det ikke foråret vi ventede på, men kommunen. Vi regnede med at det bare var en formsag at indsende en anmeldelse af byggeriet, men fik besked tilbage, at da vi bor i noget der hedder skovbyggesone skulle det ud i høring i 8 uger, det var lang tid at vente når drivhuset var kommet og foråret var godt igang:-(
    God påske til dig også

    SvarSlet